Kambodsja 2

--> Siem Reap

Siem Reap er utrolig spennanne.

For to dager siden blei vi henta av Tuk-Tukken våres klokka ett på dagen klare for litt seightseeing :)
Han ville kjøre oss mot "The floating Village" ( Flytende Landsby ) slik at vi kunne se hvordan khmer folk lever på denne tiden av året når vannet er veeeldig høyt.
Ca 30 min en støvete, sølete og humplete vei - med masse å se på.

En liten båt kjørte oss til en større båt og ca 30 minutter unna lå den flytende landsbyen.
Absolutt vann overalt, blide menneskerog barn som bada i nesten klart vann.

Han som var sjåfør for båten våres stoppa hos familien hans som bodde ute i den flytende landsby.
Der var det restaurant og vi fikk servert stekt ris og øl :) :)
Utrolig fascineranne å sitte sammen med familien og se på hvordan de lever.

Etter en lang tur, var det fantastisk med en dukkert på hotellet. :)

På kvelden var vi ute å spiste på en typisk Khmer restaurant anbefalt av Lonely Planet.
En grill midt på bordet og 5 forskjellige typer kjøtt som vi satt å grilla :) --> må vel nesten nevne hva det var vi spiste og kanskje...
Biff - Kylling - Gris - Krokodille og Kengeru ....
Jepps, det stemmer med de to siste og. Og ikke for å snakke om alt det andre de hadde på menyen og - Blandt annet slange og frosk..
Signe littegrann skeptisk får å si det mildt ;)
Og for å fordøye maten litt, satte vi oss ned på den første puben som ble starta i denne byen
--> " Angkor What? "

Posted by signeogkim 02:16 Archived in Cambodia Comments (0)

Kambodjsa

--> Loffinga fortsetter ..

Hei igjen alle sammen ..

Da har vi faktisk kommet oss litt videre fra Thailand - og nå befinner vi oss i Kambodsja :)
For tre dager siden stod vi tidelig opp for å rekke flyet som tok oss til hovedstaden som heter Phnom Penh.
Skal si det var en spennende by.

Egentlig så vi for oss noe som var like stort som Bangkok, men da vi landa på flyplassen i Phnom Penh - var den faktisk nesten på samme størrelse som Torp internasjonale flyplass :)
Visum blei fixa for 20 dollar og på utsia av hovedinngangen stod det en taximann klart med en plakat som det stod Signe Regine på :)
Heldigvis blei vi henta etter avtale med de som vi hadde booka rom hos de neste dagene :) Og vi blei kjørt til et koselig lite Guesthouse som heter "Velkommen Inn Guesthouse" - eid av en koselig mann fra Kristiansand som heter Edvin.
Utrolig deilig og trygt å ha noen som snakker norsk som kunne fortelle oss litt hvor vi skulle gå og ikke gå.
Guesthousen lå i en gate med apekatter og koselige mennesker og selvfølgelig Tuk-Tukkær så langt øyet kunne se.
Uansett hvor man gikk i denna byen og var det folk som sprang etter oss for å mase om Tuk-Tukkær, massage, taxi eller rett og slett bare spurte etter penger.

Utrolig stor forskjell på mennesker i denne byen. Veldig mye tigging og fattigdom.
Allerede den første dagen blei vi en smule lei av alt maset, men så tenkte vi som så at det er jo faktisk det de lever av.
Utrolig masse å se på i Phnom Penh - spesielt er de meget stolte av historien dems , så både dag en og to gikk med på å oppleve en del av den i form av Pol Pot, fangeleir og Buddah-templer.

Vi fikk også prøvd prute egenskapene på Central Marked, morro morro! :)

Ellers så er Phnom Pen er ok by, den har noe på gang, så om 10 år er nok mye forandret. Det meste sentrerer seg egentlig rund "river side", her er det reint og pent, mens det ellers er mye søppel som flyter rundt.

I går kveld ble vi kjent med et par fra Island, Gisli og Eyrun, som sjekket inn på "Velkommen Inn".
Utrolig hyggelige mennesker som er på tur akkurat som oss, bare de er på reise i ca 3 mnd i flere land.
Så etter litt hygge på Guesthousen tok vi turen sammen med dem til nightmarked og en aldri så liten tur på byen for å sjekke utelivet i hovedstaden :)

I dag har vi ankommet en by som heter Siem Reap - som ligger ca 7 timer med buss fra hovedstaden.
Bussturen var lang den , men masse å se på.
Og vannet har nådd sine bredder her oppe.
Veien vi kjørte på lå over vannet bortsett fra ett par steder , men ikke værre enn at en gammel bussjåfør kom over.
Landsbyer lå dekket med vann og absolutt alle kuer og husdyr hadde blitt flytta opp til veien.
Så med tuting fra bussjåføren holdt de seg unna, sammen med de utallige mopedene, både med og uten plan... ;) Utrulig mye det går an å frakte på en moped, lastebil er oppskrytt! Moped er tingen. :)
Og med asiatisk karaoke ombord på bussen holdt vi oss våkne.

Så da er det snart kvelden her på Shadow of Angkor Guesthouse 2, slik at vi er våkene for en tuk-tuk sightseeing i Siem Reap i morgen. :) Mandag står templene i Ankor Wat for tur. :)

Posted by signeogkim 07:09 Archived in Cambodia Comments (4)

Ko Tao 5

--> eventyrets slutt ..

overcast 32 °C

Sånn – da hadde vi snart litt nett igjen..

I skrivende stund har vi reist fra paradiset Ko Tao og sitter nå på bussen som skal vare totalt 8 timær!!!! --> mot Bangkok.

Tenkte vi måtte skrive litt til om de siste dagene på Ko Tao.
Dykking var bare helt fantastiskt – sjøl om nervene var skikli på plass.
Den første dagen vi var klare for vårt første dykk på dypet ble vi kjørt ut med båten til Scuba Junction og rundt øya til en liten vik – Ao Leuk.
Og tenkte at nå er det vel ingen vei tilbake og bli sittanne som landkrabber de neste dagene..
Var nesten litt sånn filmaktig – masker på, “Buddycheck” for å sjekke om alt utstyret var i orden, bevege seg mot rekka på båten, ta på seg svømmeføtter og regulator i munnen og plutselig var det første hoppet gjort.
Rett ned på ca 12 meter for å se på det fantastiske livet under vann.

Det var så utruli mange fine og fargerike fiskær og for ikke å snakke om koraller med tusenvis av gullfiskær (både svarte og hvite)
Den første dagen var slitsom, orka nesten ikke å få i oss mat engang føre vi hoppa til seng og sovna rundt kl 9.

Dagen etter var vi oppe ca kl 6 for å reise tili ut med båten.
Kjente at det skulle bli litt enklere i dag siden vi på en måte var kommet litt mer inni d.
(Og Kim gikk ikke fullt så mange ganger på do heller) he he..

Første dykk – 18 meter ned – og gjett hvem som venta på oss der??
Det var jo den lille nusslie Nemo-familien.
Nemo-familien bor i anemoner inni en liten borg som er bygd for å beskytte de mot dykkere som oss og svømmeføttene våre og består av 3 stykker, en på toppen som er størst, en i midten som er litt mindre og en i bånn som er bitteliten. Etter hvert som den på toppen forsvinner når han blir gammal kommer den i midten opp og en liten en blir laga i bånn .
Og rett ved siden av får vi til og med synet på en skilpadde som svømte stille og rolig forbi.
Skilpadder var det masse av på Ko Tao før, men nå i dag er de et sjeldent syn nemlig, så det var jo utruli moro å værra så heldig at vi fikk se en sånn.

Og på ettermiddagen var det examen med nesten 100 spørsmål som skulle besvares.
Men det gikk veldig greit med en Singha-øl ved siden av :)

I det store og hele har Ko Tao vært en skikli opplevelse og vi har hatt det helt fantastisk.
Spist masse god mat og noe ikke så god mat.
Fått litt sol på kroppen og ikke minst møtt mange koselige mennesker.
Especially Shane and Sean - really good boys :)
(Sitting publishing - actually at the airport-hotel in Bangkok drinking beer with them )
Really hope they come visiting us in Norway :) Or we they in Dublin :)

I kveld bor vi i nærheten av flyplassen i Bangkok føre flyet går i morgen tili kl 7.55 til Phnom Penh som er hovedstaden i Kambodsja ..

Håper alle sammen har det bra hjemme , vi savnær dere alle sammen.
Signe har vel hatt sånn ca hundetusen savnetårer den siste uka (men alle har vært gode tårer da )

Masse sussær til gutten våres Mikael :( :) :(
Og masse sussær til alle sammen :)
Glad i dere alle sammen :)

Posted by signeogkim 09:22 Archived in Thailand Comments (0)

(Entries 7 - 9 of 20) « Page 1 2 [3] 4 5 6 7 »