Vietnam 3

--> Hoi An - Nah Trang..

overcast 30 °C

Da var vi igang med litt blogging igjen :)

Hoi An - byen vi var i på forrige stoppet var faktisk veeeldig koselig. Den dagen vi reiste derfra var det deilig sol og masse å se på.

Og i tillegg bestemte vi jo som sagt for å lage "funky-suites" te Kim :)
Utrolig morsomt.
I regneværet som var dagen før tusla vi innom en skredderbutikk for Eyrun var egentlig den som skulle lage noe i "skredderbyen"
Meeeen hvorfor ikke lage en litt morsom dress til Kim - kjempefestlig :)
Jepps, de satte igang med måling og greier og jammen var vi litt skeptiske til at dressen skulle klare å bli ferdig på under 24 timer med første prøving av dress kl 12 dagen etter :)

Kvelden var veldig koselig, Fresh Bia Hoi (øl) til 3000 vietnamesiske dong --> til 80 ØRE !!!!! Nice :)

Vi sjekka ut av hotellet dagen etter og klare for å tusle litt i byen, en gammel by med ca 122 tusen innbyggere og spiste frokost i en av byens gamle gater som var helt mopedfrie :)
Og klokka 12 var vi klare for første prøving av dress :) Jammen var dressen nesten ferdig, trengte bare litt småjustering på rompa :)
Kim fant til og med ett stoff til som han kunne tenke seg å lage dress av, og dama i skredderbutikken syns at Kim burde lage en til.. Men det kunne vel ikke gå ann å lage dress på bare 3 timær..? Kunne jo gi ho en sjanse :) Vi tusla litt til og satte oss ned på en fortausrestaurant og venta på at to dressær skulle bli ferdig og da vi kom tilbake etter ca 4 var alt sammen klart :) :) Og Gisli fikk seg en knall-blå glitterdress :)

Så var det bare å finne fram til bussen som skulle ta oss fra Hoi An til Nha Trang. Vi "gleda" oss nesten litt til vi skulle ta nattbussen siden den forri bussturen gikk så bra. Men det skulle visst vise seg å bli en helt annen historie denna gangen :(
Vi kom fram til kontoret som bussen skulle gå fra og der fikk vi beskjed om at bussen ikke kunne komme så vi måtte gå til der hvor bussen stod... Ca ti minutter med store ryggsekkær på ryggen..
Signe litt småstressa for å komme seg raskt inn i bussen for å få to seter ved siden av hverandre og Kim stod på utsia og ordna med bagasjen. Og da vi kom ombord på bussen ble vi en smule irriterte. En gammal buss fra minst 1970, gamle og ødelagte seter, ingen aircondition, ingen do og en lukt som omtrent ikke var til å orke :( Vi var på nippet til å gå av bussen - for det var absolutt ikke det her vi ble lova når vi kjøpte billettene. Men hva skulle vi gjørra? Neste buss var ikke føre kvelden etter og den bussen kom sikkert til å værra av samme slaget. Så vi satte oss ned og var skikli irriterte...
Etter noen timer med skrangling i bussen som i tlilegg hadde hull i vinduene så det regna inn på oss og en bussjåfør som både røyka og nippa til en ølboks!!! - var det på tide med en pause.
Vi kom oss ut av bussen og Signe tusla bort til et bord som det satt en gjeng med koselige bussjåfører som kjørte nye busser og spurte pent om noen av de hadde noen ledige plasser. Og jammen var det en som hadde to ledige til vår store glede :) En koselig sjåfør som hete Minh prøvde å roe Signe litt ned der ho stod og var nervøs for å si at vi skulle gå av den andre bussen.
Vi gikk bort til bussjåføren av den gamle bussen og sa at vi ikke ville sitte på med han mer og at vi skulle ha ut bagasjen, men jeg skal si deg han blei forbanna. Han nekta og ta av bagasjen og syns absolutt ikke noe om at vi skulle over i en annen buss..
Kim gikk mot bussen for å ta ut bagasjen våres ( heldigvis var håndbagasjen allerede ute) , men trur du ikke at dusten satte seg i bussen og kjørte!!!! Så da stod vi der, uten bagasje right in the midle of nowhere i Vietnam. Minh fulgte oss over i den nye bussen og det var en lettelse det. Fin og rein buss med koselige sfåfører :)
Da vi kom fram til Nha Trang klokka 6 morgenen etter kjørte Minh oss til busstoppet til den andre bussen sånn at vi kunne finne tilbake til Eyrun og Gisli og ikke minst bagasjen våres :) :)
Så var det å finne fram til Phu Quy Hotell og sjekke inn der :)

Nha trang en en by med lange fine hvite strender og et yrende uteliv. Var litt på stranda den første dagen i deilig sol og varme. IKke fullt så mye fattigdom her som det var i Kambodja, men folk her går rundt å selger de mest rare ting..

Dag to var vi i noe som hete "Vinpearl Land" - Vietnams svar på Disneyland :) Ikke fult så stort og fint, men med karusellær og vannpark med eget bølgebasseng :) Og undervanssverden med fisk og hai :)
I går var det også ganske kjedelig vær, så vi besøkte et av byens mange markeder og satt mest å så på livet :)

139.jpg122.jpg125.jpg129.jpg160.jpg119.jpg137.jpg1012__2_.jpg9009__2_.jpg

I dag går reisen vår videre til Saigon - Ho Chi Minh City :) Vi er selvfølgelig en smule skeptiske med tanke på hva slags buss vi får ikveld, men dama vi har snakka med har lova oss omtrent gull og grønne skoger.. Så da får vi se :) :)

Posted by signeogkim 21:11 Archived in Vietnam

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Comments

Høres jaggu ut som en bussreise dere sent vil glemme. Jeg hadde faktisk anmeldt han for tyveri, og tredd både sneipen og ølboksen rett oppi rassen på han! ;) hvis noen bøller med dere, så bøller de med Aina og meg! ;) frekke dresser du har fått deg da, Kim. Tipper egentlig at de derre Leningrad cowboys lakkskoa vil passe helt perfekt til dressene! Nå er det heldigvis ikke lenge til dere kommer hjem igjen, mange som savner dere nå. Til helga skal vi i Oslo Spektrum og se på Batman live, skal si dere at det er et par gutter som gleder seg skikkelig! Take care now, bye bye then! :):) mange klemmer fra gjengen i Kodal

by Bjørnar

hei pappa og signe håper dere koser dere i vietnam.
kule dresser syntes jeg og bassmo. fine bilder.klem fra mikael og bassmo

by mikael

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.